zondag 15 januari 2023

Les Granges Contardes (Wijnboer)

 Dit is dan de laatste van de twee 8-urige werkdagen. 650 km per dag voor de wielen vraagt om deze inspanning. Morgen wordt het een makkie van "maar" 450 km, want Aaltje wil naar Lloret de Mar. Even over achten rijden we vanmorgen de Camperplek af om vervolgens richting Nancy te rijden. Daar pakken we de Peage, wat een stuk rustiger rijdt, plus dat we dan 90 km/u of meer mogen rijden, terwijl op de secondaire wegen 80 km/u is toegestaan.

We nemen in de regen afscheid van de Moezel, in het Frans "Mousson." Dit is trouwens niet de beruchte "pont", maar dit terzijde.

Voor Lyon worden we heel vaak, ik bedoel heel vaak, ingehaald door Belgische chauffeurs en dat begint op te vallen. Als we plotseling ingehaald worden door een stoet van 5 Belgische touringcars, beginnen we ons af te vragen wat is hier aan de hand is. 

Na enig speurwerk, moet het haast wel het concert in Lyon zijn van de muziekgroep Les Efoires. Kennelijk zijn die ook in België heel beroemd.


Dat mijn fotografe niet zit te slapen, tijdens de rit, blijkt wel uit de tegenwoordigheid van geest als ze deze kabouters weet vast te leggen. Het is een soort aankondiging van een pretpark voor kids. De foto is wat bleekjes, maar wat ik al vertelde, het moest snel.


Als ik het archief van foto's zou doorspitten, kom ik zeker een stuk of negen afbeeldingen tegen van deze reclamezuil voor het toerisme. Als ik hem in de verte zie, maak ik, met gespeeld enthousiasme duidelijk dat ik hier graag een foto van wil. Met een kreun van tegenzin wordt de plaat gemaakt, nu heb ik er 10.


Dat ze niet voor niks mee is, wordt hier wel duidelijk. De Rhône in al haar schoonheid.
Maar ik chargeer natuurlijk want 35 km voor Lyon ontstaat er een regelrechte Fitty tussen 2 navigatie apparaten. De ene wil ons dwars door Lyon voeren, terwijl de tweede ons om de drukte heen wil leiden.
Het logboek van Ali komt op de proppen en zonder blikken of blozen overruled ze beide apparaten en trekt haar eigen navigatie plan. Mensen, het is zoooo lekker om rustig je stuurtje te draaien als iemand anders de besluiten neemt.

Ohhh, ik vergeet helemaal te vertellen dat het vanmiddag droog is geworden, kennelijk rijden we de goede kant op.