zaterdag 17 augustus 2019

Salzuflen 4


Gisteravond overvalt mij een plotselinge aanval van, “niets meer binnen kunnen houden”. Dus is het maar de vraag of we vandaag wel kunnen vertrekken. Dat lost zichzelf op, want de weersvooruitzichten van ons volgende doel, Winterberg, zijn slecht, zeer slecht. Harde tot stormachtige wind, onweer en veel regen, geeft onze weerapp aan. “Ik denk dat we beter hier nog een paar dagen kunnen blijven”, is dan ook de conclusie van Hoofd-meteorologie. “Dan is het in Winterberg ook iets rustiger”, versterkt ze haar keuze. Dus wordt er tot maandag verlengd. Hoofd-wellness neemt deze gelegenheid te baat om nog even een uurtje te gaan badderen in Vitasol.

Ik pak mijn E-boek en geniet, voor de camper zittend, van een heerlijk zonnetje. Tenminste als die zich laat zien. Op een gegeven moment komt een gedrongen dikbuikige Duitser, in een veel te groen T-shirt en gewapend met een plattegrond, langs de laatste vrije plekken lopen. Want ook hier wordt het in het weekeinde steeds drukker. Ik schenk er verder geen aandacht aan, totdat hij na een kwartiertje alweer langs komt, maar nu vergezeld van zijn vrouw. Mevrouw wijst een plek vlak voor onze camper aan, maar meneer weigert dat resoluut. Ik verbaas me erover, want zoveel plekken zijn er niet meer over. Hij wandelt, voor de tweede keer, het gehele kampeerterrein rond, met zijn vrouw 5 meter achter hem aan.
Na een tijdje komt de Pössl aanrijden. Ik herken onmiddellijk het lichtgevende shirt achter het stuur. Hij parkeert midden op het terrein en komt de plekken nogmaals inspecteren. Stel U voor, met de handen in de zakken staat hij voor een lege plek. Mevrouw heeft er kennelijk genoeg van en blijft binnen. Wijdbeens staat hij voor zo'n plek, wikt en weegt en doet 10 stappen opzij, naar een daarnaast gelegen lege plek. Na ampel overleg met zichzelf stapt hij in een parkeert achterwaarts zijn campertje op de plek.

De motor gaat uit en meneer staat! Rust... totdat... 10 minuten later de motor weer wordt gestart en hij het voertuig, strak tussen twee andere campers, aan de overkant parkeert.
Deze hele exercitie heeft minstens een half uur geduurd en ik vraag mij dan af of ze op die plek willen gaan wonen, zo lang heeft hij werk om een plekje uit te kiezen.

Ik blijf mij sowieso verbazen over het gedrag van sommige mede camperaars, die toch ook voor hun plezier onderweg zijn.

Zo heeft mijn buurman een soort schoonmaak tik. Zijn camper staat nog niet goed en wel op de plek, of er komt al een doekje tevoorschijn. De plastic ramen worden gelapt en de omliggende grijze randen worden met een poetsdoek onder handen genomen.

Vandaag is hij onderweg, maar zodra hij weer bij zijn camper aankomt is het eerste wat hij doet al zijn luiken met een doekje te reinigen. Zou hij dit thuis ook doen?