vrijdag 25 januari 2019

Gava 6 (Barcelona)


Na het bezoek aan de kathedraal wandelen we door de Gotische wijk van Barcelona, waar ook het Museo d'Historia de Barcelona te vinden is, tenminste, dat hopen we. Ik moet toch echt eerst Google Maps consulteren en dan nog komen we bij de achterdeur uit. Niet dat deze wandeling een straf is, want het is hier prachtig.
Het Historisch museum vertelt de geschiedenis van de stad vanaf de Romeinse tijd tot nu. Het museum ligt in een 16e eeuws huis  aan de Plaça del Rei. De ondergrondse tour neemt je mee langs oude Romeinse wegen, overblijfselen van huizen, badkamers en oude stadsmuren.

Het museum is opengegaan in 1943 en geeft je de mogelijkheid om de overblijfselen van de antieke Romeinse stad Barcino te bezoeken.

In de tunnels kom je meer te weten over het alledaagse leven in de Romeinse tijd en kun je de overblijfselen zien van originele huizen.
Je loopt langs stadsmuren, maar ook langs fabrieken en een wasplaats uit de 2e eeuw voor Christus. Een deel van het tunnelcomplex is gewijd aan het maken van wijn.
Ook de visserij komt aan bod, alleen jammer dat alles in het Spaans is.
Natuurlijk hebben we een zogenaamde "audioguide" mee. U weet wel, zo'n pollepel aan een koordje waar je de uitleg op kan horen, maar over de visserij wordt weinig verteld.
Dan ontdek ik ook nog iets over mijzelf. De gehele ondergrondse tour wandel je over metalen rekken met gaatjes, dit om het ruimtelijk effect te benadrukken. Maar..... hier en daar hebben ze glazen platen neergelegd, om zo de prachtige mozaïeken beter te kunnen bekijken. Bij iedere glasplaat, of van welk materiaal het ook is, voel ik even of die plaat mij wel houdt, alsof ik over één nacht ijs zou moeten lopen. Met klotsende oksels steek ik vervolgens deze barrières steeds over.

Vandaag een groot deel van de dag in de zon gezeten, nu eerst kleinzoon bellen om hem te feliciteren met zijn verjaardag.