woensdag 20 januari 2016

Capmany 2 (Spanje)

Zoals gemeld blijven we vandaag in Capmany en voor het weer hoeven we het niet te laten. 15 graden en een heerlijk zonnetje is ons deel. Het is zelfs zo lekker, dat we de stoelen naar buiten hebben gezet en ik daar dit verhaaltje tik.

SAM_0034 (800x600)

Gisteravond zie ik onze Engelse buurman aankomen met een zogenaamde Eurostekker, voor de kenners zo’n dikke blauwe stekker met 3 pootjes. Na een tijdje frommelen met deze stekker, kijkt hij hulpvragend om zich heen. “Thats the wrong one” meld ik hem, op de stekker wijzend. Vlak voor zijn neus hangt mijn stekker en daar wijs ik hem op.

220px-CEE-7-7-Stecker_2

Even later komt hij terug met een soort verdeel stekker, zo een waar je weer 2 stekkers in kan stoppen. Hij begint een verhaal over min en plus, terwijl dit een wisselstroom kast betreft. Ik blokkeer een beetje, want ik weet even niet zo snel hoe ik hem dit duidelijk moet maken. Het enige wat ik kan bedenken is AC/DC, AC/DC is een Australische hardrock/heavymetalband uit Sydney.maar de beste man is bijkans tachtig, dus zal hij die wel niet kennen. (AC staat voor “alternating current”, ook wel wisselstroom genoemd en DC staat “direct current”, ook wel gelijkstroom genoemd). Opeens ziet hij het licht en komt met eenzelfde verloopstekker aan, die ik er ook in heb zitten. De zaak wordt ingeplugd en klaar is Engelse Kees. Of toch niet? Hij komt terug en begint weer met de stekker te klooien. “He’s suppose to plug in the other way around”. Nu ga ik geen lezing geven over Wisselstroom en Gelijkstroom, maar als hij de stekker omdraait steekt zijn vrouw, vanuit de camper, haar duim omhoog. Ik stuiter, van verwarring, bijkans achterover. Wat is dat toch met die Engelsen, ze rijden aan de verkeerde kant en nu moeten ze ook nog eens hun wisselstroomstekker andersom draaien?

We staan op een enorme camping ”Los Pedros”, nog in de uitloop van de Pyreneen in het uiterste Noordoosten (rechtsboven) van Spanje.

SAM_0041 (800x600)

We melden ons aan en krijgen te horen dat wij 2.75 euro extra moeten betalen. Als ik mijn verbazing laat blijken, legt het Spaanse hulpje van Antonio, met een heerlijk Spaans accent mij uit dat dit komt omdat we een 10 ampere aansluiting hebben. Alles op de camping is 6 Ampere, maar die wij hebben is 10 Ampere en dat kost 2.75 euro per dag extra. Dat ik dat niet nodig heb, maakt op het hulpje geen enkele indruk en zo hoort het ook. Ik beloof hem mijn aansluiting te verhuizen. Als ik even later Antonio, de eigenaar van de camping, er op aanspreek, lacht deze beminnelijk. “Als je niet teveel gebruikt, mooi laten zitten” is zijn antwoord. “Ach een koelkast en vanavond TV, zo’n 2 euro per 24 uur, is onze ervaring.” roep ik. “Nog een fijn verblijf op L’Abera” “O ja, waarom is de naam veranderd, want vorig jaar heette hij nog Los Pedros?” vraag ik “Tja,”anwoordt hij,met een geheimzinnige glimlach” maar ik heet nog steeds Antonio” . Daar kunnen wij het mee doen.

SAM_0024 (800x600)

Capmany ligt even ten westen van het dorp van de E15 (AP-7) die in oostelijke richting loopt. Capmany heeft ongeveer 650 inwoners. In het dorp is een kerk, een kapel en een lagere school. Er is een sportveld en een openlucht zwembad. Ook is een winkel met koffiebar en een galerie voor moderne Catalaanse beeldende kunst. In de gemeente zijn wijngaarden, pijnboomplantages en boomgaarden met olijven. De negen wijnproducenten mogen allen de kwaliteitsaanduiding Empordà DO (Ampurdán) voeren. Empordà is een beschermde oorsprongsbenaming voor wijnen.

SAM_0027 (600x800) SAM_0032 (800x600)

Ali gaat, gewapend met een fototoestel, op jacht naar de Hop (een zeldzame en schuwe vogel, die ze gister heeft gezien) maar komt terug met een schat aan opnamen van de meest  uiteenlopende planten, “of ik die maar even wil plaatsen”.

SAM_0038 (800x600)

Maar dit prachtige plaatje van de Pyreneeen wil ik jullie niet onthouden.

Morgen gaat het naar Benicasim.