donderdag 21 januari 2016

Benicasim 1

Vanmorgen, bij ons vertrek uit Capmany, worden we vriendelijk uitgezwaaid door een paar dames. Zo te zien zijn het diezelfde dames die ons ook welkom hebben geheten, toen we aankwamen. Het belooft weer een prachtige dag te worden, tenminste dat lees ik af aan de karige kleding die de dames dragen. De dames zijn sowieso heel vriendelijk, want ze zwaaien naar alle vrachtwagens die passeren. Eigenlijk wil ik wel even een praatje met de dames maken, maar dit wordt mij resoluut verboden. Soms begrijp ik die onvriendelijke houding niet helemaal.

SAM_0044 (800x600)

In de buurt van Barcelona komen we in een enorme rookwolk terecht, maar kunnen de oorzaak niet ontdekken. Regelmatig worden rookpotten gebruikt om vorst in het fruit tegen te gaan, maar hier staan geen fruitbomen, dus wat de oorzaak nu is blijft een mysterie.

SAM_0051 (800x600) 

Industrie is er wel, getuige deze vreemdsoortige fabriek. Vanuit de verte lijkt het gebouw op een enorm insect.

SAM_0046 (800x600)

Wat dit moet voorstellen is mij compleet onduidelijk, maar de fotografe zal wel duidelijkheid hier over verschaffen. Ali: het is een boomkwekerij. Het maken, of niet maken, van foto’s is ook wel grappig want mocht Ali eentje missen, kan ik met een gerust hart die van vorig jaar nemen.

Op de Camping Bonterra Park is het razend druk. Er zijn nog een paar plekjes vrij en wij belanden tussen twee Duitsers in. Voor de rest is het een complete enclave van Britten. Als buurman 2 zich meldt, vraagt hij in onberispelijk Engels, “Hello, how are you today?” Ik beantwoord hem in even zo onberispelijk Duits, hij heeft tenslotte een Duits nummerbord op de auto. “Es geht uns Gut, Danke, und wie geht es mit Ihnen?” Direkt daarna is onze conversatie teneinde. Dat gedrag is niet echt normaal voor een Duitser, maar toch. Als even later zijn vrouw zich bij hun campertje meldt, wordt alles duidelijk. Ze spreken Engels met elkaar! We raken, nu wel, aan de klets. Ze komen uit Canada, maar hebben hun VW campertje, sinds september, in Duitsland gehuurd. Inmiddels naar Turkije geweest en 17 landen aangedaan, met ruim 15.000 km extra op de teller.

SAM_0062 (800x600)

Enorm bekijks heeft deze boom chirurg, die met zijn lift bakje in de dennebomen een soort gezwel verwijdert. Vraag me niet wat het is, maar de Engelse pensionada’s hebben weer even afleiding.

In ieder geval zullen we ons de komende week hier in Benicasim gaan vermaken en met de 21 graden van vanmiddag, zal dat wel lukken.