donderdag 26 februari 2015

Denia, camping Los Patos

Ja, had je gedroomd! Vandaag gaat het naar Denia en Denia staat voor mij gelijk aan camping Los Patos, waarom?

Jaren geleden ontmoeten wij op een camping in Duitsland, nabij het Steinhudermeer, iemand in een Jeep. Deze oudere Duitser leefde compleet in deze Jeep. Ik vond dat zeer avontuurlijk en was dan ook heel nieuwsgierig naar ‘zijn verhaal’. Hij is gescheiden en zijn vrouw woont in het nabijgelegen dorp. Ook zijn zoon woont daar en daarom komt hij jaarlijks een paar weken op bezoek.

Een jaar later komen wij weer, tijdens een doorreis, op diezelfde camping aan het Steinhudermeer terecht. Als we er een tijdje staan zeg ik tegen Ali, “weet je wie ik eigenlijk wel in dit plaatje mis?”, “Die oude Duitser in zijn Jeep?” zegt ze zonder dralen. Nog geen uur later rijdt de oude heer, in zijn witte Jeep, de camping op en parkeert deze op ‘zijn plekje’. We raken in gesprek en hij vertelt over zijn reislust. s ’Winters zit hij in Zuid Afrika en woont hij in Youth-hostels een soort Jeugdherbergen. Hij stalt dan zijn Jeep en caravan bij een oudere dame in Denia , “die enige sponsoring nodig heeft”.  In het voorjaar zit hij dan weer  in Denia, Spanje en s ’zomers is hij, met z’n Jeep, een paar maanden hier in Duitsland. Omdat wij geïnteresseerd zijn in ‘Spanje in het voorjaar’ vragen wij hem honderduit over Denia en Los Patos.

Op deze wijze wordt “Denia” en Los Patos, in ieder geval voor mij, een soort “doel” een ‘bedevaart’ ‘the place to be’. Om heel eerlijk te zijn wordt een trip in Spanje alleen een middel om in Denia en Los Patos te komen. Op Google Maps bekijk ik meerdere malen hoe de camping er bij ligt. Met “Streetview” loop ik meerdere malen de weg langs de camping Los Patos af. Het wordt een soort obsessie.

Maar vandaag gaan we op de fiets vanuit Oliva naar het 16 km verderop liggende Denia op zoek naar camping Los Patos.

SAM_7770 (800x600) SAM_7769 (800x600)

We zijn nog geen 750 meter van onze camping van Oliva vandaan, als ik in een tuin ‘de Jeep’ zie staan met een Duits kenteken. Koude rillingen, want het kan bijna niet anders dan dat dit de Jeep en caravan van…… we weten niet eens hoe de Duitser heet.

SAM_7773 (800x600)

Dat de dame onbemiddeld is betwijfelen wij, want de villa ziet er zeer goed onderhouden uit. Bekomen van deze plotselinge ontmoeting fietsen we verder.

SAM_7760 (800x600)

Als ik na ongeveer 3 km ook nog eens de weg van ‘Streetview’ ga herkennen, is de beer los, want hier in de buurt is Los Patos.

SAM_7762 (800x600)

Als we de camping overfietsen overvalt mij een gevoel van afscheid, afscheid van een droom. De camping ziet er, om het populair te zeggen, niet uit. De plekken zijn klein, er is geen afscheiding, de toiletten zijn vies en het ligt pal aan een drukke weg. Onderweg naar Denia probeer ik een aantal beelden te verwerken. Denia is nog 17 km ver en is niet leuk meer. Zelfs een een prachtig park kan mij niet meer bekoren.

SAM_7746 (800x600) SAM_7748 (800x600)

De enorme jachthaven maakt indruk, zeker als ik mijn bootje aan de overkant zie liggen.

SAM_7756 (600x800)

Maar het onderhoud aan de antenne spreekt mij dan weer minder aan.

SAM_7749 (800x600)

Dan toch maar een motorbootje.

SAM_7754 (800x600)

Toch zijn er ook wel leuke appartementjes te koop in Denia,

SAM_7767 (800x600)

dus laten we ons voorlichten bij een plaatselijke “agente de bienes raíces” (makelaar), hoewel het budgettair gezien een Los Patos verhaal wordt.

Wij staan nog steeds op camping Rio-Mar in Oliva en gaan daar nog niet weg, ook niet naar Los Patos in Denia, sterker nog, nooit niet.