zondag 15 februari 2015

Benicassim 16

De laatste dag in Benicassim begint veelbelovend. Net zoals de afgelopen dagen doen we na het opstaan niet meer de verwarming aan. We laten de zon haar werk doen. Alle verduisteringen open en binnen de kortste keren is het heerlijk warm in de camper. Zo ook vandaag en na het ontbijt zit Ali voor de camper in de zon. Ik ‘vernuver’ mij nog even met mijn zondagochtend ritueel, eerst WNL op NPO 1 en aansluitend Business Class van Harry Mens. Ja ik weet het, maar ik vind Harry leuk.

Ali komt na een half uurtje weer binnen, het is veel te heet buiten in de zon. Dus komt er een ontzettend kort, maar vooral doorzichtig jurkje uit de kast. De Spaanse overbuurman zit  likkebaardend voor zijn caravan, als Ali naar buiten stapt. Dit wordt een heerlijk dagje, stel ik mij zo voor. Nu moet ik toegeven dat het een beetje vervreemdend werkt. Ik zit in de camper waar de temperatuur 25,4 graden is, met een koel biertje. Op de televisie is het WK afstanden schaatsen. Gisteren wint Sven Kramer met overmacht de 5 km, vandaag gaat Michel Mulder met het zilver naar huis. 

s ’Middags is het gedaan met de rust, we gaan Villa’s kijken. Ik had er al een paar gefotografeerd, maar nu is het menens. Langs de boulevard van Benicassim staan 27 Villa’s gebouwd door de betere families, nadat een ingenieur, als eerste, tijdens de bouw van de spoorlijn Castallion – Tarragona, een zomer villa liet bouwen.

SAM_7446 (800x600)

Laat ik met de mooiste en belangrijkste beginnen Villa Victoria. Je hebt 2 routes namelijk “Routa del Infierno” (route van de hel) en de route “Corte Celestial” (Hemelse hof route) en wij gaan natuurlijk voor de eerste. Villa Victoria werd in het verleden gebruikt voor feesten en partijen met Illustere publieke figuren. Hiermee is ook gelijk de naam  van deze zone van de villa’s verklaard.

SAM_7443 (800x600) SAM_7448 (800x600)

Villa Pons is voor 1905 gebouwd en Villa Capri gebouwd tussen 1880 en 1920. Beide Villa's zijn in de Spaanse burgeroorlog gebruikt als “hospital”.

 SAM_7445 (800x600)SAM_7449 (800x600)

Links Villa Amparo die als de oudste  villa mag worden beschouwd en rechts een naoorlogse villa die is overgenomen door de regering om daar sociale en culturele evenementen te organiseren.

De fietsen gaan op de camper, de garage wordt ingepakt en we zijn klaar voor vertrek. Op het moment dat we binnen zitten breekt er een regenbui los.

Hoezo timing.