woensdag 25 september 2013

Herfst 2013 Noordzeekust 5

Marken

Maar eerst nog even over gisteren, want ik ben totaal vergeten te vertellen dat we in het museum op een "drijvende kelder" stuiten.
Stel je even voor dat de stand van het grondwater, hier in Edam, enorm kan verschillen. Maar je wilt wel een kelder in je huis en de oplossing is dan om die kelder drijvend te maken. Op het moment dat wij binnen zijn, daalt een echtpaar de trap af. Gevolg, een stuiterende bak, alsof je op een klein vlotje drijft en alle kanten opklotst. Wij passen voor deze ervaring. Maar mooi bedacht is het natuurlijk wel.

Vandaag gaan we via de knooppuntenroute richting Marken en deze route voert ons dwars en middendoor Volendam.
Plotseling rijden we de opname set van het programma "eigen huis en tuin" op.

Tja en als daar, zomaar in het 'wild' mijn favoriete presentatrice Quinty Trustfull rondloopt, zal en moet ik haar even op de digitale plaat vastleggen.



 Als ik dan vergeet Lodewijk ook op de foto te nemen krijg ik het aan de stok met Ali, dus dat herstel ik dan maar even.


                                                              Gewillig poseert hij voor een mooi plaatje

Marken

Bij de watersnoodramp in 1916 kwamen op het eiland 16 mensen om het leven en werden tal van mensen dakloos. Deze ramp gaf de aanzet tot de aanleg van de Afsluitdijk en de Zuiderzeewerken. Een onderdeel daarvan was de Markerwaard, waarvan als eerste onderdeel de dijk tussen Marken en het vasteland werd aangelegd. Marken is tot 1957 een eiland. Dan wordt de dijk aangelegd, die Marken met de vaste wal verbindt en zo tot een schiereiland gemaakt. Al minstens een eeuw is dit voormalige vissersdorp een belangrijke toeristische trekpleister. Vooral de klederdracht en de houten huizen zijn de trekpleisters.





Dat het eetcafe "De Visscher" met 'ch' wordt geschreven wordt mij even later wel duidelijk. Dit is, zonder enige twijfel, de rijke tak van de familie. En rijk zijn ze geworden door mij € 2.50 voor een cappuccino te rekenen.




We gaan per schip van Marken naar Volendam, het is mistig, maar dat levert weer mooie plaatjes op van,
                                                   "Volendam by Fog"

                                              De haven van Volendam.

           VD54 de "Nellie" de laatste actieve visserskotter van Volendam.

Morgen gaat het, voor een dagje, naar Volendam en we beloven plechtig om 'niet' een foto van ons in klederdracht te laten maken.