zaterdag 15 januari 2022

Pont a Mousson

Even over zessen hoor ik kabaal uit de badkamer komen. Kennelijk is Hoofd-voorbereidingen al uit de lappen. Vandaag gaat het, na allerlei bedenkingen, toch weer richting Spanje. Spannend, dat vind ik het zeker, maar het werd weer eens tijd om iets te ondernemen. Ontbijten, de fietsen op de inmiddels, door onze garage Douwes, weer schitterend herstelde fietsendrager en we kunnen vertrekken voor een rit van ruim achteneenhalfuur. Als je het snel zegt, stelt het niet veel voor, maar het is altijd weer een hele onderneming. Uiteraard is het nog pikkedonker als we de straat uitrijden, maar al snel word ik door de werkelijkheid achterhaald. Ik heb de ruiten niet behandeld met een goedje wat het beslaan tegengaat en daar krijg ik heel veel spijt van. In het donker is het niet een groot probleem, maar zodra een tegenligger in beeld komt is mijn beeld compleet weg. Hoofd-anticondens diept uit de krochten van de camper een flesje fogfree, of iets dergelijks, en daar proberen we een beter zicht mee te creƫren, met wisselend succes. Kennelijk zit er nog veel vocht in de camper, maar we overwinnen het probleem.

Als het een beetje licht wordt, is het niet de beslagen ruiten die ons zicht moeilijk maakt, maar de mist. Het zal een dag worden van zeer verschillende weertypes. Mist, mist en nog eens mist is ons deel vanaf huis tot aan halverwege Belgiƫ. Het moet mij van het hart. In hele dikke mist zijn er nog steeds figuren die zonder licht rijden. Niet alleen de niet ontstoken achterlichten, wat we tegenwoordig bij de moderne auto's zien, nee, ook zonder voorlichten aan rijden deze figuren met een duizelingwekkende snelheid door de mist.

Maar in de Ardennen is het helder, zelfs zo helder dat er nog sneeuw aan de kant van de weg ligt. Kort geleden heeft het hier nog goed gesneeuwd. Maar de zon is wel ons deel. Het wordt zelfs warm in de camper en moeten de vesten en truien uit. Heerlijk.
Plotseling krijgen we waarschuwingen binnen voor gladheid en inderdaad zijn de meertjes en sloten bedekt met een laag ijs, dus is het oppassen geblazen.

Maar, we staan "te plek". Hoofd-route is helemaal gelukkig, want dit is voor haar de mooiste camperplek. Het moet gezegd, zij is niet de enige die dit vindt. Het is hier zo druk dat er nog maar net een plekje vrij is.