donderdag 28 februari 2013

Marokko dag 8

Mohammedia

Een reisdag vandaag tussen Moulay Idriss en Mohammedia.
Er bestaan verschillende routes, maar wij kiezen voor de route via Meknes en doen tegelijk even de Marjane aan voor de nodige boodschappen.

Trouwens, gister hebben we ook een paar inkopen gedaan en het resultaat staat hier beneden afgebeeld.
                                          Ik wou al jaren een Djellaba

Op de camping waren een aantal medereizigers die hem even willen zien om er een foto van te maken. Onderweg kom ik een stel Fransen tegen en groet hen vriendelijk met een zwierig "Bonjour". Ik krijg een vernietigende blik en een veelzeggend stilzwijgen. Ik begin Fransen niet leuk te vinden en niet alleen dit voorval, het zijn de grootste vervuilers op de camping en zeer egoïstisch ingesteld.

De rit naar Mohammedia is er eentje met grote contrasten, zo rijden we dwars door Meknes met zijn prachtig paleis en schitterend plein.

Navigatie is best wel een dingetje in Marokko, maar gelukkig heb ik ook nog een AliAli aan boord. Echter, deze laatste negeert de TomTom 1x teveel en komen we, met nog 3 campers, terecht bij een militaire kazerne. De weg wordt een zandpad, maar de militair verzekert mij dat we ook hier op de R322 komen.
Omdat we nu een aantal vrouwen met een ezel tegenkomen, is dit voor AliAli teveel avontuur en ik wordt gesommeerd om te keren. Keren op een zandpad met 3 campers, die onze navigatie onvoorwaardelijk vertrouwen. Stel je het maar even voor.

Onderweg en zeker in de buurt van Mohammedia komen we het ene resort, wel of niet afgebouwd, na het andere tegen.
Ook de Golfbanen mogen natuurlijk niet ontbreken in dit 'nieuwe Spanje'.

Toch moet me iets van het hart;
Als we Mohammedia naderen krijgen ook we ook steeds meer stalletjes aan de kant van de weg te zien. Omdat het zo nu en dan keihard regent zijn de verkoopsters vaak volledig doorweekt.
Ze staan daar met een plastic zakje kokkels omhooghoudend in de regen om toch maar enigszins een paar hapjes eten voor hun kinderen te kunnen kopen.
Nog geen 30 meter verderop staat een Resort aan het strand of is in aanbouw.

Voldoende de moraalridder uitgehangen, morgen met de bus naar Rabbat en overmorgen naar Casablanca.