dinsdag 5 februari 2013

Onderweg 7

Toledo – Granada

Een prachtige weg, geen enkel oponthoud, behoudens 1 keer tanken en
boodschappen doen in een DIA. Oh, vergeet ik bijna onze 1e ontmoeting
met de Sierra Nevada.

 Volledig besneeuwd wat een negatief effect zou
hebben op Granada en wel op de temperatuur in de stad. Zomers 40 graad C en nu 15 graad C (met zon).

De camping in La Zubia is klein en ligt 8 km ten zuiden van Granada en
alleen voor campers.

Bij het aanmelden komt van ons de vraag of hier nog iets te beleven
valt. De camping eigenaar komt met een voorstel om iets voor ons te organiseren. Twee uur later zitten we in een taxi en rijden richting Granada en worden we de hele avond getrakteerd op; een compleet aangekleed Tapas menu, Klassieke Spaanse muziek (tijdens ons diner) en Flamenco dans.

Op een bepaald moment doet  onze Italiaanse metgezel aan de gitarist een
verzoek en wel "Concerto de Arguanez".

De schoonheid waarmee hij dit verzoek honoreert..... terwijl ik dit typ, krijg ik weer tranen in mijn ogen (het concert is vast op Internet te vinden).

Nu vergat ik nog te vertellen, dat wij aan de enige tafel in de grot
aanzitten en als een soort Vips worden behandeld. Wij delen deze tafel met een Italiaans echtpaar. Wat later wordt de tafel aangevuld met een Engels echtpaar, dat ruim 1 jaar in Spanje woont.

Na het diner met Tapas etc. worden we naar een andere grot gebracht
alwaar een Flamenco optreden zal worden opgevoerd. We krijgen een eigen
plaats met een aparte tafel. Ondertussen wordt ons rijkelijk champagne geserveerd. Na een kwartier worden er een aantal Japanners de grot ingeleid maar dit blijkt niet het einde van het aantal Japanners te zijn.

Er breekt een soort tumult los in het halletje van de grot. Er blijkt te weinig plaats voor de ruim honderd Japanners die ook naar binnen willen.

Na nog 10 minuten komt de organisator van het geheel naar ons toe.... of
wij misschien zouden willen verhuizen naar een andere grot...... waar
ook een Flamenco show wordt gegeven...
En nu komen de Engelsen om de hoek.... oké, maar dat kost... En het
verhaal is dat we "Free drinks all night" krijgen.

Stel je even voor; een grot vol met Japanners, (ja, die grot ook) en
wij, 6 Europeanen, die ongeremd champagne te drinken krijgen. Onze
Italiaanse vrienden slaan een paar keer af, wat ze op een ongezouten
reprimande van de Engelsen komt te staan.

Dan de voorstelling;
Ik moet beginnen met te zeggen dat ik dit nog nooit had gezien.
Natuurlijk had ik het wel eens op TV gezien, maar ook veel verhalen
gehoord, hoe fake dit soort voorstellingen (kunnen) zijn.

En noem mij naïef. De intensiteit, de passie, de beleving, ik weet het, het is een show, maar geeft voor mij het mooie en intense van het leven weer.

Na de champagne en de eneverende show worden we te voet door 'Granada bij nacht' naar een prachtig uitzicht op het Alhambra gevoerd.
De enorme groep Japanners laten we voor wat het is, maar wij, de 4 Europeanen, de Engelsen blijven liever nog even van de champagne genieten, worden door een 23 jarige schone door de stad geleid. De dame spreekt natuurlijk Spaans, maar ook vloeiend Italiaans, Engels, Frans en  Duits.
Na afloop kussen onze Italiaanse vrienden haar uitbundig ten afscheid.
Ik houd mij, deze keer, in.