zondag 24 februari 2013

Marokko dag 4

Moulay Bousselham
(rustdag)

Het blijft wennen om een uur vroeger te leven, we zijn nog steeds vroeg, dus heel op tijd wakker.

In de lagune van de oceaan beginnen de visser vlak voor 'hoogwater' hun zaken klaar te maken voor de visvangst.

Onderweg naar het dorp ontdek ik een andere kant van het mooie Marokko.
Hier is een "huiseigenaar" bezig zijn dak te repareren.
Ik krijg een gevoel van gene dat steeds meer de overhand krijgt.
Daar lopen we dan met een goed gevulde portemonnee, een dure camera op de eveneens goed gevulde buik en reizen met een dure camper.
Deze mensen proberen hun golfplaten dak waterdicht te krijgen.

Ik weet het, ik ga me hier overheen zetten omdat anders het genieten van dit prachtige land en de mooie mensen in een andere sfeer terecht gaat komen.

Op het pleintje van het dorp is een kleine markt aan de gang met allerhande zaken zoals 2e hands schoenen en kleding. Even verderop is een markt met etenswaren. Het is een drukte van belang en de geuren brengen voor mij het Afrika gevoel heel dichtbij. Jammer dat het lastig is foto's te maken want dan zou ik jullie de diversiteit aan fruit, vlees, vis en groentes kunnen laten zien.
Ik zou willen dat iemand mij duidelijk kon maken dat deze mensen ook gelukkig zijn.
Ali heeft in een vlaag van verstandsverbijstering verse vis gekocht van de lokale visser-tjes (sorry voor de woordspeling) Aal en sliptong.
Dus s'avonds zitten we achter de camper op een geleende grill een pond verse aal en een pond verse sliptong te verslinden.
 Gelukkig helpt een plaatselijke kat de restjes weg te werken.
Even over de bewaking van de camping. De hele dag zitten ze voor de poort de binnenkomer en vertrekker te controleren. Maar ook s'nachts blijven ze op hun post en verwarmen hun hokje en zichzelf met een vuurkorf.

Mochten we ooit zonder begeleiding door Marokko trekken, wordt Moulay-Bousselham een langdurige pleisterplaats voor ons.


Morgen gaat de reis naar Moulay Idriss, 200 kilometer landinwaarts.