maandag 4 februari 2013

Onderweg 6

Toledo

Had ik eerder al gezegd dat bij de schepping God de zon boven Toledo zette?
In de overdrachtelijke zin wordt in de legende natuurlijk de schoonheid met deze metafoor aangeduid.
Maar voor ons heeft de zon de hele dag geschenen, maar verder was het ster.... koud en de petten en mutsen verkoper deed goede zaken.

Jongens,Toledo, zo mooi, maar wat moet ik erover zeggen zonder als een reisgids over te komen.
De straten zijn er nauw en dan bedoel ik nauw.


en er rijdt of staat geen enkele auto in de stad zonder krassen, of het aan de bumper of aan de zijkant is, beschadigd zijn ze allemaal.

Toledo ligt aan de rivier de Rio Tajo die de hjalve stad omringt.




En dan zijn er kerken, kerken en nog eens kerken, wie zei ook al weer "als je 1 kerk hebt gezien, heb je ze allemaal gezien"
De bouwstijlen van de vele kerken gaan terug naar de 11e eeuw en vooral de Catedral Primada. Adembenemend, zeker als er, zo wij het troffen, er een mis werd opgedragen. Even op voorhand mijn excuses aan de katholieke lezers, maar ik kan me nooit aan de gedachte onttrekken van "hoeveel aflaatjes moeten hier voor gedaan zijn" Als ik een tijdje zit te kijken zie ik diverse oude vrouwtjes een kaarsje aansteken. Nu kost een heel klein kaarsje € 2,= en dat loopt op naar € 8,= . Ik weet het, dit soort gedachten hebben alleen Nederlanders en dan ook nog die van de zuinige soort.

Achter in de Catedral Primada hangt een beroemd schilderij van El Greco, de ontkleding van Cristus, maar door de mis die wordt opgedragen kunnen we daar niet bij, dus blijft niets anders over dan in het museum El Greco te gaan kijken. Die vinden we dan ook na 3 rondjes door het centrum te lopen.
Maar dan staan we dan ook pal voor het woonhuis van El Greco, die overigens geen familie banden heeft met Julliete.

Die Greco schijnt trouwens een heel vervelende man te zijn geweest, maar welke geniale geest is dat niet?

Toen wij om 10.15 uur in de stad liepen was het heerlijk rustig en vroegen wij ons af hoe dit in de zomer moet zijn, nou, na 14.00 uur kregen wij daar een voorproefje van. Mensen, mensen, wat een mensen. Het wordt dan ook aangeraden om niet te beginnen bij de Puerta de Besagna een 15e eeuwse stadspoor bij de Plaza de Zocodover maar je rondwandeling in tegenovergestelde richting te maken, of je komt wat vroeger.