maandag 11 augustus 2014

Duitsland 4 Nienburg

Nienburg is een gemeente in de Duitse deelstaat Nedersaksen. Het is de Kreisstadt van de Landkreis Nienburg/Weser. De stad telt 30.570 inwoners en heeft de status van selbständige Gemeinde. Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er een werkkamp in Nienburg gevestigd. Hier werden onder meer studenten te werk gesteld, die In april 1943 de loyaliteitsverklaring weigerden te tekenen.

SAM_6930 (800x600) SAM_6929 (800x600)

Onder andere is Nienburg bekend om zijn vakwerkhuizen en op de rechterfoto staan de zogenaamde “Spargelbrunnen” . Nu heb ik altijd gedacht dat Spargel een Asperge was, maar nadat ik minstens een kwartier bij de bron heb gestaan, komt er geen enkele Asperge naar boven. Bij navraag blijkt, dat het water uit deze bron werd gebruikt voor het nathouden van de Asperges. Ik zeg “nooit te oud om te leren, nietwaar”.

Als ik plotseling oog in oog met Karel de Grote sta, moet ik toch een beetje lachen. Ik wist dat Karel de Grote niet 1 van de grootsten was, maar dat je hem dan uitbeeldt met alleen een groot hoofd, gaat zelfs mij een beetje te ver.

SAM_6935 (600x800)

De kerk waar Kareltje voor staat vereren we ook met een bezoekje. Vlak daarvoor was het mij opgevallen, dat de bouwwijze van deze buurt en de kerk mij het gevoel geeft dat een en ander er nogal nieuw uitziet. Het idee komt bij mij boven, dat deze buurt tijdens de oorlog is gebombardeerd.

SAM_6931 (800x600) SAM_6934 (800x600)

Gelukkig leest Ali in een blaadje van de Turistinformation, dat dit de “Norddeutsche Backsteingotik” is, dus niks bombardementen. Dat was natuurlijk ook een beetje sneu geweest voor al die studenten. We zijn al vaker in Nienburg geweest en gelukkig maken we nu een wat uitgebreidere wandeling, zodat we ook meer van de stad te weten komen.

Morgen verwachten we lekker weer, dus gaan we de Weserradweg  entlang fahren.