vrijdag 8 september 2023

Henxel 5

 

"Ze zegge dat je, als de blaren valle, met de treurnis één wordt......" uit een strofe van Gerrit Komrij.

Tja, die Gerrit maalt al vanaf vanmorgen door mijn hoofd. Dit komt omdat we vanmorgen door het Winterswijks centrum wandelen en Ali mij op een foto van Gerrit Jan Komrij wijst, die op een muur is geschilderd.


Die foto maak ik niet, maar nu ik zo de hele dag ermee bezig ben, pik ik wel een zogenaamde stockfoto van het internet.

Gerrit Jan Komrij was een dichter en kenner van de Nederlandse poëzie, schrijver, feuilletonist vertaler, criticus, polemist en toneelschrijver. In 1993 werd hem de P.C. Hooft-prijs toegekend voor zijn beschouwend proza. Hij was van 2000 tot 2004 de Dichter des Vaderlands. Geboren: 30 maart 1944, Winterswijk, waar hij tot 1963 woonde. Overleden: 5 juli 2012, Amsterdam

Eigenlijk ken ik hem het beste als polemist, die het regelmatig aan de pen had met Boudewijn Buch.

Die lijzige, bijna zeurende stem, waarmee hij ooit zijn grootste liefde, Charles Hofman, beschreef als "het type, Italiaanse schoorsteenveger."


In hartje centrum van Winterswijk staat de imposante Jacobskerk. De kerk dateert uit de middeleeuwen en heeft de status van rijksmonument. Ik heb niet het idee dat er nog veel kerkbijeenkomsten zijn, want in de Jacobskerk vinden regelmatig tentoonstellingen, concerten en andere evenementen plaats. Er worden rondleidingen gegeven en het is mogelijk om de toren te beklimmen. Bovendien is de Jacobskerk ook een officiële trouw locatie.


Dan dit prachtige pand. Het is een voormalige Manufactuur. Ik moest het even opzoeken, want we gaan er zo gemakkelijk aan voorbij, zonder de betekenis ervan te weten.

"Een manufactuur is een werkhuis of fabriekshuis waar een aantal mensen een bezigheid uitoefenen die voordien wel als huisnijverheid werd verricht. De werkers werden betaald in stukloon of dagloon. Kenmerkend voor de manufactuur was de lage mechanisatiegraad en de geringe mate van arbeidsdeling."

Wist U het? (nog)