woensdag 6 september 2023

Henxel 3

Vanmorgen, voor de warmte aan, gaan wij de stad in. Ik denk dat we alleen naar de Albert Heijn gaan, maar het programma van Ali is iets meer uitgebreid. De Hema en de Blokker staan ook nog op de ToDo lijst. Het blijft een heel lieflijk centrum en kan mij dan ook goed voorstellen dat de bewoners waken over de fiets luwe gebieden. Zoals bijvoorbeeld langs de markt, hoewel daar geen borden staan die ons het fietsen bemoeilijken. Gelukkig kent een rolstoeler de regels beter dan de plaatselijke verordeningen, dus meldt hij ons dat even.

Het terras, achter de Hema, nodigt zeker uit om een lekkere cappuccino met een velvet gebakje te eten. Het maakt het winkelen een stuk aangenamer....

Ik verwacht vanmiddag dat ons campingtafeltje wordt bezorgd door de DPD, dus meld ik mij af voor een bezoek aan de Mondriaan Villa.

Bij weinig mensen is bekend dat de schilder Piet Mondriaan zijn vroege jeugd in Winterswijk heeft doorgebracht aan de Zonnebrink op nummer 4. We fietsen er langs als we naar het centrum gaan. 

De gemeente vond in 2008 dat er meer aandacht aan Mondriaan besteed moest worden waarin Villa Mondriaan een kans voor Winterswijk wordt genoemd. Tja, als er centjes verdiend kunnen worden.....


Natuurlijk ontstond er een probleem, om werken van Mondriaan, waarmee hij beroemd is geworden te verwerven. Alleen het bankje, voor het museum, herinnert aan deze periode.


Dus rest het de bezoeker om te genieten van het vroege werk van Piet Mondriaan. Die deze kunst in eerste instantie van oom Frits heeft afgekeken. Maar ja, op je twaalfde ben je natuurlijk ook nog niet zo productief en ik denk zelfs dat dit werk ook uit een latere periode is.

Pas op zijn 40ste jaar begon hij abstract werk af te leveren en die zijn natuurlijk ietsje te duur voor een kleine gemeente als Winterswijk.

Nu is het tijd voor een biertje en een toastje blauwe kaas.....


Een heerlijke salade Nicoise, aan onze nieuwe tafel, completeert deze dag.