dinsdag 10 september 2024

Holzminden 28

Gisteravond proberen een oud collega, Rob Bakker PD5LX en ik een verbinding tot stand te brengen. Ik hoor hem luid en duidelijk, maar bij hem blijft de ontvangst stil. Ik ontdek plotseling dat mijn antenne rare dingen doet en we stoppen de poging. De grap is dat we wel contact houden via WhatsApp. Vannacht lig ik maar te piekeren hoe dit plotseling kan. Vanmorgen sta ik vroeg op, lees 6.15 uur en meet ik de antenne door en ontdek het euvel. Door het dramatisch kelderen van de temperatuur is er in de antenne condens ontstaan en dat vindt een zender niet leuk.... Condens ontstaat door verschil in temperatuur en de daarmee gepaard luchtvochtigheid. Tja, jammer.

We doen het vanmorgen rustig aan en drinken op ons gemak koffie om even later te gaan lunchen, allemaal in alle rust. Ondanks de kou, het is rond de 14 graden, heeft Ali het in haar hoofd om toch nog een rondje Lüchtringen te gaan fietsen, dus komen de hoofdbanden en de handschoenen uit de kast. Tja lezers, het is 15 graden en de wind is hard, maar ondanks dat gaan we op pad.

Het koolzaad raakt zo langzamerhand in bloei. Normaal staat het zogenaamde "winterkoolzaad" van half april tot begin mei in bloei, maar zomerkoolzaad, gezaaid half/eind augustus heeft een korter groeiseizoen, maar brengt ook minder op. Het koolzaad, hier in Duitsland wordt veelal gebruikt om te mengen met diesel, of er wordt compleet biodiesel van gemaakt. Ook wordt het gebruikt als krachtvoer voor vee. Maar het blijft ook mooi om te zien die felgele velden.

Nu komen we hier al jaren voorbij en iedere keer weer vraag ik mij af, waar deze afsluiting voor dient of überhaupt ergens toe leidt. Want hierachter deze versperring is het alleen een grote woestenij.

Voor een Duitser is het altijd weer de vraag, nadat hij zich tegoed heeft gedaan aan burgers en worstjes. "Waar laat ik mijn vieze, vette en onder het as zittende gril?" Nou, in de rivier natuurlijk. "Wo sontst." Gelukkig is dit een enkeling. Want het zou toch wat zijn als de hele goegemeente van de camping dit zou doen? Het werd een aardig zootje. Maar ja, "Jeder für sich und Gott für uns alle" deze spreuk doet, ook in Duitsland, steeds meer opgeld. Jammer maar waar.

Ik weet nog jaren, echt jaren geleden, vond ik, in "Neu Harlingersiel" een los papiertje op de grond van een "openbaar" toilet. Op dat moment verbaasde het mij ten zeerste in het, toen nog, "Saubere und Ordenliche" land. (Schoon en proper.)

Word ik nu echt oud door zo te zeuren dat het vroeger beter was?