vrijdag 6 september 2024

Holzminden 24

Vandaag is het Lidl Zeit, om inkopen te doen. Ik vraag mij al een aantal keren af, waarom we dat hele stuk naar Lidl fietsen. "Nou, voor JOUW bier" is het simpele antwoord. Ik ben verbaasd. Ze hebben tegenwoordig bij de Lidl Duitsland niet meer de heerlijke Perlenbacher in, weliswaar, plastic flesjes, maar een alternatief is al gevonden. Want om nu €1,50 tot €1,80 voor één flesje te betalen, is mij ook te gortig. Dus heb ik bij diezelfde Lidl blikjes ontdekt, die (bijna) net zo lekker zijn als de Perlenbacher. Tot mijn verbazing hebben ze vandaag weer de plastic flesjes. Maar Ali is conservatief genoeg om mij de alternatieve blikjes aan te raden. Want die kan ze, leeg, ook bij de Edeka kwijt en met die plastic flesjes is dat maar afwachten.

Kijk, hier moeten we het allemaal zelf halen, in Groningen is zo nu en dan een lieve Fee die een treetje Perlenbacher-blik haalt. Ja het is soms behelpen, zo op reis.


Nu ik het toch over bier heb, hier gaat het zo dadelijk ook weer los. De campers stromen weer binnen om het feest mee te vieren.

Het bord met de aankondiging staat alweer klaar, "Heute ab 17.30 Uhr Grillen" Het is een wekelijks terugkerend fenomeen en natuurlijk niet aan ons besteed.

Maar het is nog niet gedaan met de feestelijkheden, want morgen staat er de Krustenbraten op het programma. Voor wie niet helemaal thuis is in de cultuur en folklore van de Duitsers: Krustenbraten, meestal van varkensvlees, is lekker doorgebakken vlees met een knapperig kantje. Denk aan de doorgebakken spekjes van Opoe (Oma.) Natuurlijk wordt één en ander afgeblust met een koel helder biertje, of twee.


Oh, ja, toen we vanmorgen naar de Lidl fietsten, zagen we onder de brug dat het "verkeerspark" in gebruik was genomen.

Eerst krijgen ze een theoretisch onderricht van een echte Polizist, waarna ze het in de praktijk mogen brengen met de klaarstaande fietsen.

Daarna worden ze in een soort treintje geladen om ze weer richting Schule te transporteren. Bij het wegrijden verliest één van de kinderen een helm, die kletterend op de straat achterblijft. Nu zitten er een twintigtal schreeuwende kindertjes in het treintje, die nog vol van de adrenaline druk zitten te wezen. Probeer dan maar eens, als kind, de juffrouw er opmerkzaam op te maken dat "jouw" helm nog op de straat ligt. Het treintje dendert dan ook door, dus zet ik, op de fiets, de achtervolging in om de helm op te rapen en die terug te bezorgen. Het betreffende kind is zo overdonderd, dat ze een bedankje maar even achterwege laat, te lief toch.....