woensdag 14 september 2022

Groningen

 We worden overstroomt met vragen over de huidige toestand van de lekkage in de camper. Om heel eerlijk te zijn, de eerste bewering is ietwat, nou nogal, overdreven, hetgeen niet wegneemt dat de lekkage, hopelijk, tot het verleden behoort.

Zoals ik in de eerdere blog meldde, was onze garage, waar we de camper in onderhoud hebben, genegen de lekkage te verhelpen. Ik moet zeggen dat de firma John Douwes in Ten Boer tot veel in staat is en dat hij dit klusje ook zeker zou klaren. Maar nachts lag ik in bed te piekeren, zoals zo veel oude mannen doen: "Zou ik het zelf niet kunnen fixen?" Zo'n nachtelijke "piekeroasie" leidt soms tot uitzonderlijke daden.

Want wat is vaak de oorzaak van lekkages bij luiken van een camper,? Juist, de kit is oud, weg, en of vergaan, of... enzovoort. Dus duik ik het internet op en zie aan.... een klusje van niks, maar ja, lijkt niet alles op het Internet een sprookje?

Luik eruit, nieuwe kit eronder, luik er weer in en klaar is euhhh.... Ik sneup even verder, welke kit is het beste, waar haal ik dat, wat heb ik nog meer nodig.


Zo, de ombouw is alvast weg, nu nog even de kit van boven wegsteken en de nieuwe kit kan erop.


Nou, dat blijkt even een klusje. Kennelijk heeft de Firma Westerman ook goede kit gebruikt, want dit is nog steeds soepel en heel erg kleef vast.  


Om nog maar te zwijgen over hoe het luik eruit ziet. Maar gelukkig heeft Hoofd-kit meer geduld en is meer consciëntieus dan "de schrijver dezes" (daarover later meer).


De SicaFlex 221 gaat op het dak en het luik, want nu zal het "dicht blijven" en dan gaat het luik erop. (links voor) De klemmen er weer op en de onderkant, lees afwerk gedeelte, kan er weer op! Ik weet niet hoe professionals dit doen, maar het is even een klusje.

Ook de voorkant van de camper baarde Hoofd-waterdicht wat zorgen, dus daar wordt ook nog een laag kit op een strip tussen het dak en de aanbouw aangebracht. ( Ik zei toch al, consciëntieus)
 
Maar er stond al jaren lang, nog een klus op mij te wachten. Ja, jarenlang. Want, in de tijd dat we nog 4 weken met de verschillende kleinkinderen op stap waren, werd de hordeur niet altijd met liefde behandeld. Vaak zochten de kindertjes steun aan het fragiele deurtje en dat was dan, in verloop van de jaren, ook wel te zien.

"Oke, maar waarom moet die reparatie dan "jaren" duren?" Ik hoor het jullie vragen. Ik hikte tegen een, naar mijn idee, onoplosbaar probleem aan.

De deur, waar ik tijden lang mee bezig ben geweest om die goed sluitend te krijgen, zelfs een Hymerdealer in Duitsland heeft er naar gekeken, hield mij tegen. Bij warm weer moest de deur met een enorme klap dichtgedaan worden, anders vloog het apparaat, onder het rijden, weer open. Kijk nu maar eens naar de scharnieren van de hordeur. Bovenste twee gaan van boven, de onderste moet van onderen aangebracht worden. Mijn idee was: "Die hele deur moet eruit!"
Laat ik nu, de afgelopen weken tegen een ( meer dan ik) intelligent persoon aanlopen, die ik het probleem voorleg. 
"Je draait die twee kruiskopschroeven los, dat doe je ook met die moer en dan schuif je het scharnier gewoon omhoog en je kunt de hordeur er zo uittillen!" zegt Mink. "Tja zo simpel is het". De oplossing lig er, alleen moet ik er nog een paar dagen op kauwen. Dus, tegelijkertijd met de SicaFlex 221, voor het luik,  bestel ik ook maar een rol hor-gaas. Nu maar bidden dat de pees, waar het gaas mee vastzit, nog goed is.


Geen enkel probleem, het rubber is als nieuw! Dus snij ik het gaas op maat, met natuurlijk een beetje speling en begin de pees er weer in te drukken. De extra breedte en lengte snij ik met een stanleymes af. Het gaat als de spreekwoordelijke brandweer, totdat ik bijna klaar ben....... 


 Het stanleymes schiet uit en snij ik het zojuist, mooi strak, aangebrachte hor-gaas over 5 centimeter door! Ik probeer het nog te lijmen, maar het chagrijn blijft en niet te zuinig...


Dus besluit Hoofd-Hordeur dat ik nogmaals de hordeur mag verwijderen en het gaas opnieuw mag aanbrengen. "Want ik heb geen zin in een heel jaar chagrijn" onderbouwt ze haar besluit. Deze keer, "knipt" Hoofd-consciëntieus, het overtollige gaas met een schaartje weg!  Better Safe dan Sorry.



Na deze, voor haar irritante, onderbreking van het in de was zetten van de camper, gaat ze onverdroten voort met cleanen en in de was zetten van de camper. Zelfs het achteruitrijcameraatje krijgt een goede beurt!

Had ik vandaag al het woord consciëntieus gebruikt?