vrijdag 9 september 2022

Bourtange 5

Gisteravond horen we dat koningin Elisabeth van Engeland op 96 jarige leeftijd is overleden.

 Ze regeerde 70 jaar lang Groot Brittannië. Donkere wolken pakken zich samen.

Als 10 minuten later, vlak voor onze neus, dit fenomeen zich ontwikkelt, ga je toch denken dat dit het werk is van de voorzienigheid van de "Witte Wieven". De "Witte Wieven" hebben veel overeenkomsten met de Engels-Ierse "sídhe" en de Keltisch-Ierse "banshees".  In het Noorden en Oosten van Nederland wordt er verband gelegd met moerasvrouwtjes, feeën of elfen. Het woord elf komt overal in de Germaanse talen voor en lijkt oorspronkelijk 'wit wezen' te hebben betekend.

Nog geen half uur later komt er een gilletje vanuit het toilet van de camper. Het is inmiddels weer een beetje gaan "Miggelen" om maar een goed "Grunings" woord te gebruiken. Wat betekent dat er weer regen valt. "Het lekt hier!" luidt de verduidelijking van het gilletje. Als ik ga kijken, zie ik en straaltje water uit het ontluchtingsluik van het toilet komen. Dit is vreemd, want we hebben al heviger buien gehad, dus waarom het nu gaat lekken is onduidelijk.

's Nachts, tijdens een sanitaire stop, houd ik het ook niet droog, maar dan van boven, alsof ik onder de douche sta. Het gekke is dat het ongemak doorwerkt in de nachtrust. Het vertrouwen is weg. Vind ik het ritme van de regen altijd iets rustgevends hebben, nu baart het mij zorgen en maak ik me ongerust. 

De volgende ochtend is het pleit beslecht, we gaan naar huis. Nog even proberen we de Firma Westerman in Stadskanaal te bellen voor een eventuele afspraak, maar die zaak bestaat niet meer.

Onze "eigen" garage, Douwes in Ten Boer, meldt dat hij het wel kan repareren.

Dus rijden we een uurtje later door de Diamant van Westerwolde, namelijk Onstwedde, op weg naar huis. Een onverwachte wending van een "maand met de camper weg!" 

"Komen waar je komt en zijn waar je bent" luidt ons credo en dat is nu thuis.