Maagdenburg
Om 3 minuten voor 10 staat Peter Bergfeld voor onze deur om ons vandaag rond te leiden in Maagdenburg. We hebben hem gisteren gebeld 0152 29614120 om een afspraak te maken. Ali heeft een bord zien staan aan het begin van het havengebied en wij zijn altijd wel in voor een avontuur.
Ook voor Peter, want wij zijn zijn eerste 'Kunden' in het halve jaar dat het bord er staat. Als ik hem vertel dat Ali van kerken houdt, gaat hij los.
Nu heb ik een soort van geluk, want de van de 11 kerken zijn er maar zes weer opgebouwd. Maar dat houdt Peter niet tegen om ons uitgebreid over de overgebleven kerken te vertellen.
Na het beklimmen van de 80 meter hoge toren van de 'Johannes Kirche' krijgen we en prachtig uitzicht over geheel Maagdenburg.
Wat duidelijk wordt is dat in de Tweede Wereldoorlog het gehele centrum is platgegooid door de geallieerden en dat er geen gebouw ouder is dan uit 1950. Behalve dan de eerder genoemde kerken uit de 12e en 13e eeuw die voor een groot deel weer opgebouwd zijn.
Vanuit ons standpunt is goed te zien dat er in twee fases nieuw-bouw gepleegd is. Na 1945 tot rond 1990. Daarna na "de Wende" zijn er meer 'niet communistische' gebouwen ontstaan.
De Elbe is op 18 juni jl. buiten zijn oevers getreden, waardoor een groot deel van het havengebied onder water is komen te staan.
Hij vertelt daar zeer enthousiast over omdat het toen een enorm spektakel was en hij vanuit waar wij nu staan een prachtig uitzicht heeft gehad over de colonne brandweerwagens van soms wel 100 stuks.
Dit was een kunstwerk van de Maagdenburger Heinrich Apel.
(Peter Bergfeld laat mij, via een SMS, weten dat dit een kunstwerk "Fogelfusse" van Eberhard Rosdeutscher is.)
En dat er niet alleen kunst in Nederland van hun sokkel wordt gezaagd maar ook in het keurige Duitsland bewijst deze foto.
Gisteren heb ik ook al een aantal werken van Heinrich Apel laten zien.
Nadat we weer zijn afgedaald gaan we richting de Dom van Maagdenburg.
We zijn zijn inmiddels 2 uur onderweg, wat het enthousiasme van Peter niet schijnt te dempen, dus eerst maar eens een heerlijke espresso bij de Italiaan.
Onderweg komen we een vreemdsoortig gebouw tegen.
Het blijkt van Oostenrijkse kunstenaar en architect Friedensreichs Hundertwasser te zijn.
Omdat ze Joods waren, was de Tweede Wereldoorlog een moeilijke tijd voor Hundertwasser en zijn moeder Elsa. Ze vermeden vervolging door zich als christenen voor te doen, wat geloofwaardig was, aangezien Hundertwassers vader Katholiek was. Om onopgemerkt te blijven, werd hij lid van de Hitlerjugend. Als kind volgde Hundertwasser onderwijs aan de Montesorischool, waar zijn opmerkelijke werkwijze met kleuren destijds door de leraren werd opgemerkt. In 1943 werden 69 Joodse familieleden aan moederszijde door de Nazi's afgevoerd en omgebracht.
In de Dom overvalt ons de eenvoud van de bouw en worden we tegelijkertijd ook overvallen door een, tot vandaag voor ons onbekend fenomeen.
In een tentoonstelling in een zijbeuk van de Dom komen we het onderstaande
verhaal tegen.
Het Antisemitisme en de Kerk.
Maarten Luther, een Duitse theoloog en religieuze hervormer, startte de Protestantse Reformatie en scheidde zo een deel van het christendom voorgoed af van de Katholieke kerk.
Kerkhervormer Maarten Luther (1483-1546)
Dat is wat wij over Luther hebben geleerd. Maar deze Maarten Luther had ook een andere kant, hij was een Antisemiet van het zuiverste water.
Protestantse christenen bewonderen Maarten Luther zo zeer dat hij als patroonheilige van het geloof wordt gezien. Vaak wordt hij door christenen geciteerd, theologen schrijven boeken over hem en velen vernoemen hun kinderen naar hem, zoal Martin Luther King jr. bijvoorbeeld.
Deze Maarten Luther heeft het antisemitisme niet uitgevonden, maar hij heeft het in Europa tot een niet eerder vertoond peil verheven.
En wat is nu de shock die ons nu zo bezighoudt.
Maarten Luther pleitte voor de volgende 7 maatregelen die de overheid tegen de Joden zou moeten nemen: Let wel, dit was rond 1543:
Tijdens de Tweede Wereldoorlog beriepen veel kerkelijke machthebbers in Duitsland zich op Luther om het vernietigingsbeleid tegen Joden te rechtvaardigen.
Bovenstaande informatie hebben wij met verbijstering in de Dom van Maagdenburg staan lezen. In een gesprek met de aanwezige Pastor werd ons duidelijk dat deze kerk het nu tijd vindt om met de informatie naar buiten te komen. Op zijn aanwijzingen heb ik e.e.a. geverifieerd op internet.
Antisemitisme is dus van alle tijden!
Om 3 minuten voor 10 staat Peter Bergfeld voor onze deur om ons vandaag rond te leiden in Maagdenburg. We hebben hem gisteren gebeld 0152 29614120 om een afspraak te maken. Ali heeft een bord zien staan aan het begin van het havengebied en wij zijn altijd wel in voor een avontuur.
Ook voor Peter, want wij zijn zijn eerste 'Kunden' in het halve jaar dat het bord er staat. Als ik hem vertel dat Ali van kerken houdt, gaat hij los.
Nu heb ik een soort van geluk, want de van de 11 kerken zijn er maar zes weer opgebouwd. Maar dat houdt Peter niet tegen om ons uitgebreid over de overgebleven kerken te vertellen.
Na het beklimmen van de 80 meter hoge toren van de 'Johannes Kirche' krijgen we en prachtig uitzicht over geheel Maagdenburg.
Wat duidelijk wordt is dat in de Tweede Wereldoorlog het gehele centrum is platgegooid door de geallieerden en dat er geen gebouw ouder is dan uit 1950. Behalve dan de eerder genoemde kerken uit de 12e en 13e eeuw die voor een groot deel weer opgebouwd zijn.
Vanuit ons standpunt is goed te zien dat er in twee fases nieuw-bouw gepleegd is. Na 1945 tot rond 1990. Daarna na "de Wende" zijn er meer 'niet communistische' gebouwen ontstaan.
De Elbe is op 18 juni jl. buiten zijn oevers getreden, waardoor een groot deel van het havengebied onder water is komen te staan.
Hij vertelt daar zeer enthousiast over omdat het toen een enorm spektakel was en hij vanuit waar wij nu staan een prachtig uitzicht heeft gehad over de colonne brandweerwagens van soms wel 100 stuks.
Dit was een kunstwerk van de Maagdenburger Heinrich Apel.
(Peter Bergfeld laat mij, via een SMS, weten dat dit een kunstwerk "Fogelfusse" van Eberhard Rosdeutscher is.)
En dat er niet alleen kunst in Nederland van hun sokkel wordt gezaagd maar ook in het keurige Duitsland bewijst deze foto.
Gisteren heb ik ook al een aantal werken van Heinrich Apel laten zien.
Nadat we weer zijn afgedaald gaan we richting de Dom van Maagdenburg.
We zijn zijn inmiddels 2 uur onderweg, wat het enthousiasme van Peter niet schijnt te dempen, dus eerst maar eens een heerlijke espresso bij de Italiaan.
Onderweg komen we een vreemdsoortig gebouw tegen.
Het blijkt van Oostenrijkse kunstenaar en architect Friedensreichs Hundertwasser te zijn.
Omdat ze Joods waren, was de Tweede Wereldoorlog een moeilijke tijd voor Hundertwasser en zijn moeder Elsa. Ze vermeden vervolging door zich als christenen voor te doen, wat geloofwaardig was, aangezien Hundertwassers vader Katholiek was. Om onopgemerkt te blijven, werd hij lid van de Hitlerjugend. Als kind volgde Hundertwasser onderwijs aan de Montesorischool, waar zijn opmerkelijke werkwijze met kleuren destijds door de leraren werd opgemerkt. In 1943 werden 69 Joodse familieleden aan moederszijde door de Nazi's afgevoerd en omgebracht.
In de Dom overvalt ons de eenvoud van de bouw en worden we tegelijkertijd ook overvallen door een, tot vandaag voor ons onbekend fenomeen.
In een tentoonstelling in een zijbeuk van de Dom komen we het onderstaande
verhaal tegen.
Het Antisemitisme en de Kerk.
Maarten Luther, een Duitse theoloog en religieuze hervormer, startte de Protestantse Reformatie en scheidde zo een deel van het christendom voorgoed af van de Katholieke kerk.
Kerkhervormer Maarten Luther (1483-1546)
Dat is wat wij over Luther hebben geleerd. Maar deze Maarten Luther had ook een andere kant, hij was een Antisemiet van het zuiverste water.
Protestantse christenen bewonderen Maarten Luther zo zeer dat hij als patroonheilige van het geloof wordt gezien. Vaak wordt hij door christenen geciteerd, theologen schrijven boeken over hem en velen vernoemen hun kinderen naar hem, zoal Martin Luther King jr. bijvoorbeeld.
Deze Maarten Luther heeft het antisemitisme niet uitgevonden, maar hij heeft het in Europa tot een niet eerder vertoond peil verheven.
En wat is nu de shock die ons nu zo bezighoudt.
Maarten Luther pleitte voor de volgende 7 maatregelen die de overheid tegen de Joden zou moeten nemen: Let wel, dit was rond 1543:
- Steek synagogen en Joodse scholen in brand, en wat niet verbrandt, moet met modder worden bedekt.
- Verwoest de huizen van Joden, de Joden moeten in stallen wonen zoals zigeuners.
- Neem Joden hun gebedsboeken en andere heilige geschriften af.
- Verbied Joods religieus onderwijs.
- Neem sieraden en geld van de Joden af.
- Verbied Joden te reizen.
- Verplichte tewerkstelling van Joden.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog beriepen veel kerkelijke machthebbers in Duitsland zich op Luther om het vernietigingsbeleid tegen Joden te rechtvaardigen.
Bovenstaande informatie hebben wij met verbijstering in de Dom van Maagdenburg staan lezen. In een gesprek met de aanwezige Pastor werd ons duidelijk dat deze kerk het nu tijd vindt om met de informatie naar buiten te komen. Op zijn aanwijzingen heb ik e.e.a. geverifieerd op internet.
Antisemitisme is dus van alle tijden!