zondag 21 januari 2018

Aywaille 1 België


IMG_20180120_153102 (800x450)

Daar gaat ie dan, ons lieve, maar kreupele campertje. Ik “mag” achter het stuur als ze op de sleepwagen wordt getakeld. Een vervelende ervaring, want je ziet helemaal niks. Als dan ook nog eens mijn bijrijdster het op haar heupen krijgt, wordt het helemaal een feest. Ik heb de sleepwagen chauffeur er namelijk attent op gemaakt dat we nog een stel fietsen achterop de camper hebben. Met het omhoog rijden bestaat de kans dat, door de overhang van het fietsenrek, het zaakje de grond gaat raken. Dat ziet ook mijn coördinator en die laat geen ruimte voor fouten toe. Als het rek ook maar een paar millimeter van de grond is, zet ze een keel op en gebaart de chauffeur dat hij onmiddellijk moet stoppen met zijn capriolen. Hij ziet de bui hangen en sleept een paar forse balken naar de achterkant om de rek te vrijwaren van beschadigingen.

Hoe vaak hij ook roept dat hij  “Professional” is en verstand heeft van dit “Métier”, ze geeft geen krimp.

IMG_20180120_153303 (800x450)

Als dan ook, nog eens, de voorwielen van de sleper omhoog komen is het polonaise. Dit alles gaat gepaard, met het toepasselijke “Tombe la neige”, het vallen van de sneeuw.

IMG_20180120_153717 (800x450)IMG_20180120_154202 (800x450)

Maar dan toch komt het hele spul op de wagen, zoals dat zo mooi heet en kunnen we op weg. De angst slaat mij om het hart als we een viaduct naderen. De camper is 3 meter hoog, de sleepwagen ongeveer 1,50 boven de weg en ik zie een bord met 4,50 meter, vlak voor het viaduct…….. maar het gaat….. “krek”.

IMG_20180120_162333 (800x450)IMG_20180120_162351 (450x800)

Bij de garage aangekomen wordt ons duidelijk dat we niet aan de stroom kunnen en ook niet op het terrein kunnen parkeren in verband met “Salon” een soort promotie show die ze dit weekeinde hebben. Bovendien is de bewaking voor vannacht uitbesteed aan een “Chien”, oftewel een grote hond. Kijk, meer is niet nodig om mijn reisgenoot te overtuigen dat we wel elders gaan staan.

Maandag zijn wij aan de beurt, dus is dit een zondagje auto’s “kiekn” in plaats van brommers.

Het verkeer raast hier het stadje Aywaille binnen en iedere keer krijgen we een opsodemieter, omdat we zo dicht tegen de weg aan staan. Dus zoek ik vandaag een ander plekje. wat ik pal naast het frietkot “Friterie Chalet de Mims” vind.

IMG_20180121_112452 (800x451)

Maar als de eigenaar komt vertelt hij in niet mis te verstane woorden dat “dit absoluut niet de bedoeling is”, want deze plek is voor zijn patatklanten. Hij legt uit dat die te beroerd zijn om ook maar 1 meter verder te lopen dan noodzakelijk. Verderop en niet anders, is zijn “demand”. Als ik hem brutaal vraag of wij bij hem aan de stroom kunnen komt het verbazingwekkende antwoord, “Bien sur!” maar natuurlijk.

Dus staan we nu geriefelijk aan het elektrisch en komt hij morgenochtend speciaal terug om de stekker te verwijderen. Vanmiddag kan ik daarom heerlijk Ajax-Feyenoord kijken.