donderdag 25 augustus 2022

Ditzum 1

Nee, niet "dit is um", maar Ditzum gewoon een dorpje in Noord-Duitsland wat de keuze is van Hoofd-route. Nu bestaat de mogelijkheid om op de camperplek. via een Webcam, te kijken of het vol is. Nou, dat is deze plek al een paar dagen.

Maar laat ik bij het begin beginnen, sowieso vaak wel het handigst. De afgelopen dagen is Hoofd-inpak al bezig de camperzaken klaar te leggen en te sorteren. Want  een aantal zaken gaan deze trip niet mee, punt. Nou hoor ik critici al roepen: "dat doet ze toch altijd al?" Ja vrienden, zeker, niet aflatend een onverschrokken, maar ze is heftig geblesseerd.
Bij een onhandige manoeuvre kukelde ze, via het afstapje in de tuinkamer, de tuin in en scheurde haar middenvoetsbeentje. Ze loopt, nou beter gezegd, strompelt nu door de wereld, met aan haar voet een soort klompschoen, die opgeblazen dient te worden, om zo meer stevigheid te geven. Dus doen we het allemaal wat rustiger aan met uitzoeken en inpakken. Dat "we" is in de praktijk natuurlijk "zij", want als ik er mee bemoei loopt het spaak.
Maar alles zit erin, wat we nodig hebben, dus kunnen we weg.
Veel van U weten dat de stad Groningen met een enorme verbouwing bezig is en met name het Julianaplein. Dus stuurt de TomTom ons via een iets andere weg door de stad, richting Hoogezand. Het gekke is, meestal vertrouw ik de navigatie blindelings, vandaag denk ik toch dat ik het nu wel weet. Prompt beland ik op de verkeerde weghelft en kan niet meer terug. Met als gevolg dat we op de verkeerde rondweg belanden en via de Suikerfabriek weer helemaal terug moeten. Tien minuten later en een stukje "Site seeing" van Groningen rijker, zitten we op de goede weg.

De Groningers onder ons herkennen dit wel als de uitvergroting van een Gas Molecule die langs de A7 staat. Ooit onthult door toenmalig Koningin Beatrix (16 juni 2009).

Ooit was een dusdanig aantal windmolens een teken dat we in Duitsland waren, nu begint het voor Winschoten al. Bij Bunde gaan we de de grens over en buigen onmiddellijk van de grote weg af. Met de verwachting dat we rechts afslaan, wat we jaren geleden nog deden om inkopen in Bunde te doen, moeten we nu naar links.......

en rijden we pardoes Nederland weer binnen. Grote paniek bij Hoofd-route, "We moeten vast met het Pontje over" in  de veronderstelling dat we naar de overkant van de Eems moeten. Nu zijn wij in een heel grijs verleden, ik denk zo'n 20 kilo geleden, met het pontje van Jemgum over gestoken, maar om daar nu mijn camper aan te wagen, vergeet het maar!

Als we Ditzumerverlaat binnen rijden, wordt de kaart uit het dashboardkastje gehaald. Opluchting is ons deel..... Ditzum ligt niet aan de overkant!

Topplatz,  dat is een waardering die aan een aantal Duitse camperplekken is uitgedeeld en in eerste instantie ziet dat er niet zo uit, totdat ik de toiletten bezoek. Daarover morgen meer, want we krijgen zo bezoek die op een illegaal verkregen plek gaan staan!