vrijdag 7 juli 2017

Winsum 1

(Her)ken je dat beeld, een groep oudjes op de fiets, die het kennelijk heel ernstig naar hun zin hebben. Luid kletsend bewegen ze zich op de soms wel heel smalle fietspaadjes.

fietstocht_Groningen Bellen heeft vaak geen enkele zin omdat, of het juist te voeren gesprek neemt alle aandacht, oftewel het gehoor is, gezien de gemiddelde leeftijd, al een beetje aangetast. Wel, morgen zijn wij in zo’n groep te bewonderen. Onze “Bootjesclub”, die het jaarlijkse vaargebeuren heeft laten “opdoeken”, omdat het “zwaard opdraaien” of ”de Fok hijsen” teveel werd voor deze oudjes.

DSCN5750

Wij zijn inmiddels in Winsum neergestreken om ook het “voorspel” niet te hoeven missen. Want op deze leeftijd moet je ieder voorspel, waarvan je maar kan genieten, met beide handen aangrijpen. Fijntjes verwijs ik ook maar even naar het glaasje Rose in de hand van de reisleidster.

DSCN5751

Het is een goddelijk plekje, hier in Winsum. Zeker voor “oud” bootjesvolk. Heftige herinneringen dringen zich op! Jaren geleden, het was de 10 verjaardag van onze 2e zoon, kreeg de vrouw van mijn kinderen het idee om met de visite te gaan kanoën. Neem van mij aan, “wil je een kinderfeestje” op een gruwelijke manier laten mislukken, nodig familie en kennissen uit, huur een aantal kano's en breng de gehele middag door in deze martelvaartuigen. Ik weet bijna zeker dat deze middag een solide basis is geweest voor een aantal scheidingen.

Wel, voordat ik ga uitweiden over de inhoud van deze spectaculaire middag, doe ik er maar het zwijgen toe.

Morgen gaat de “Bootjesclub” dus een dagje op de fiets. Ja, we gaan ook nog even varen.