dinsdag 27 januari 2015

Wandeling naar Wierden

We halen het in ons hoofd om naar het dorpje Wierden te wandelen. Nu ben ik al niet een geweldige wandelaar, maar met een pijnlijke knie wordt het helemaal een ‘crime’. De ruim 2 km doen we in 40 minuten en ik ben trots op mezelf. Een ‘schetig’ dorpje is Wierden, met zijn krap 24.000 inwoners, nou niet direct. Wel komen we langs een wat gekke kerk waar een soort toren tegenaan is geplakt. Het valt in ieder geval op.

IMG_20150127_114511 (800x593)

Als ik achter de naam wil komen krijg ik diverse opties te horen en wordt hij de 'Grote Kerk', 'Oude Kerk', 'Dorpskerk' of 'Nederlands Hervormde Kerk' genoemd, maar officieel is het een protestantse kerk. Ga er maar aan staan. En ik altijd maar denken dat een kerk met de naam Sint Janskerk altijd katholiek is. Maar sinds Luther kun je nergens meer van op aan.

Aan bedrijvigheid ligt het niet en aan de haargroei al helemaal niet; Ali telt in het dorp maar liefst 5 kappers. Een grote Jumbo is er ook, maar wij kiezen voor de Albert Heijn. Maar vlot zijn ze wel, die Twentenaren. Als we daar even een kopje Perla-koffie gaan drinken, raken we aan de klets met een tukker uit Indonesië, tenminste aan zijn tongval te horen. “Of wij wel weten waarom er op de kerktoren een haan staat”. Nou dacht ik altijd om de windrichting aan te geven, maar deze Indo helpt mij uit de droom. “Als er geen haan op de kerktoren zou staan, kwam er geen kip meer”.

Morgen wordt in Rijssen onze nieuwe satelliet ontvanger geplaatst en dan als een speer richting Pont a Mousson een paar kilometer boven Nancy, Frankrijk.