zaterdag 15 juni 2019

Gelijk oversteken?


Genoeg is genoeg, ik ben klaar met de TomTom, die we hebben. Onderweg met de camper ziet het apparaat kans ons langs de meest onooglijke oorden te sturen en meestal via weggetjes waarvan je denkt dat op ieder moment een Romeins voertuig om de volgende bocht zal kunnen komen. Om maar aan te geven dat dit nog een karrespoor uit die Romeinse tijd lijkt te zijn. Met een personenauto is het meestal nog wel te doen, maar met een 3 meter hoge en 2,75 m brede camper is dat niet slim. Ja ik weet het, er zitten een aantal opties op zo'n navigatie apparaat waar je de “snelste”, “kortste”, “mooiste” route kan kiezen. Op diverse TomTom Fora heb ik die aanwijzing wel eens gekregen. Nu heb ik jaren lang met de diverse TomTom types gewerkt, zelf de kaarten erop gezet en allerlei wijzigingen op die apparaten doorgevoerd, dus een beetje een idee heb ik wel over zo'n ding. Maar zoals gezegd, “genoeg is genoeg”. Vrienden van ons, waar we regelmatig mee op pad gingen, waren in het bezit van een zogenaamde “Camper” uitvoering, weliswaar van het merk Garmin, maar toch. Dat ding bracht ons, zelfs in Engeland, over betere wegen dan onze TomTom.

Dus gaat het apparaat in de verkoop. Voor € 150,= verhuist het ding naar een nieuwe eigenaar, die hem gaat gebruiken in zijn personenauto. Wij schaffen de TomTom Go Camper World aan. Het kost een paar centen, maar dan heb je, hopelijk, ook wat. De eerste tripjes laat het ding zich van zijn of haar goede kant zien, dus onze verwachtingen zijn hoog gespannen.

Maar nu de reden van dit verhaal.

Bij de nieuwe TomTom zit een waardebon voor een Instax Mini 9 Polaroid camera. Nu hebben we een kleindochter, die de laatste jaren helemaal idolaat is van fotograferen, maar als ik de prijzen van de filmpjes bekijk slaat de schrik mij om het hart. Dus, gaat het apparaat op Marktplaats. Na een storm van biedingen, kies ik voor een mevrouw met twee dochters waarvan hun selfie camera stuk is gegaan. Deze mevrouw had al eerder eentje gekocht, maar dat aanbod bleek van een oplichter te zijn.

Dus wil mevrouw graag via “Gelijk Oversteken” van Marktplaats betalen. Voor mij betekent dat, dat ik een aantal handelingen moet doen op mijn telefoon en dan kan ik haar een betaalverzoek sturen. Natuurlijk maak ik de fout om niet voor de “Gelijk oversteken” optie te kiezen. Dus mag alles weer overnieuw. Eindelijk kan ik haar de juiste wijze van betalen aanbieden en nog geen 5 minuten later krijg ik het bericht. “Betaald door Koper”.

Op naar het postkantoor en verstuur ik het pakketje, aangetekend wel te verstaan. De volgende dag krijg ik bericht, via Track & Trace, dat het pakket is bezorgd. Hierna begint voor mij het “grote gluren” naar mijn rekening. Maar wat er ook wordt bijgeschreven (en afgetrokken), geen betaling voor de camera.

's Nachts krijg ik visioenen. Zoals eentje waarbij ik mij voorstel, dat bij de aflevering van het pakketje, in Amsterdam, een mannetje klaar staat met een zwartwit geblokte vlag, die het sein geeft om de betaling op mijn rekening te storten. “Gelijk Oversteken” toch?

We zijn nu een aantal dagen verder en nog steeds is er geen afgesproken bedrag op mijn rekening gestort. Terwijl we in een tijd leven waarin de technologie al zo ver is dat een overschrijving, bijkans, al op andermans rekening staat, nog voordat het knopje versturen is ingedrukt. Natuurlijk kan het zo zijn dat het mannetje, met die vlag, iets te laat was. Tenslotte heb ik een handtekening van ontvangst op mijn telefoontje staan, zo geavanceerd zijn we dan al wel weer!

Lang Leve Marktplaats en de “Gelijk Oversteken” optie! Misschien moet ik deze betekenis eens aan Marktplaats uitleggen.

UPDATE

De dame, koopster, was vergeten aan te geven dat ze het pakket had ontvangen, vandaar dat ik nu mijn centjes, na een week, binnen heb! Hoera