donderdag 6 juni 2013

Onderweg 77

Gulpen – Arcen (Klein Vink)

Eerst maar even een 'Mea Culpa' omtrent de blog, want met het schaamrood op de kaken zit ik nu in de brandende zon dit stukje te schrijven. Dit is de eerste keer op onze reis, dat ik een aantal dagen geen blog bij heb gehouden. Ik stel me voor dat het zo moet aanvoelen als je het zondagse bezoek aan je moeder heb overgeslagen. Er zijn excuses genoeg aan te voeren.

Vanuit Gulpen richting Maastricht via Margraten om daar op de grote weg naar Arcen te nemen.

Margraten staat bekend om zijn immens grote begraafplaats van Amerikaanse oorlogsslachtoffers, die voor onze vrijheid gestorven zijn.

Wat mij verbaast is de afstand van 125 km tussen Gulpen en Arcen, dat ook nog in Limburg ligt. Je realiseert je dan pas hoe langgerekt Limburg is.
Wat wij ons ook realiseren is de bijzondere schoonheid van deze provincie.

'Wie schoan os Limburg is
Begrip toch nemes
Es allein de Zuderling
Dae Limburg leef is" 

zingen ze hier en volledig terecht.
Als je nog nooit een paar dagen in Limburg hebt doorgebracht, zou ik je dat ten zeerste aanraden.

Arcen is een klein dorpje aan de Maas en staat mede bekend om zijn kasteeltuinen.         

                                  Klein Vink is een groot vakantie park 

en wat voor ons het nog aantrekkelijker maakt is het Termaalbad met de daaraan gekoppelde sauna's, waar we via het vakantiepark ook nog eens korting krijgen.

We hebben ons dan ook de afgelopen 2 dagen laten onderdompelen in het Wellness gebeuren van bronnenbaden, afgewisseld met sauna.

Hoe gek het ook klinkt, vandaag zijn we aan het uitrusten van deze inspanningen.

Vanochtend worden we tijdens het ontbijt getrakteerd op een oorverdovend lawaai van een voorbij rijdende trekker.

Achterop de trekker is een soort kanon gebouwd en voor dat kanon staat een enorme tank waar vloeistof in kan. Even later meldt zich iemand bij ons aan de camper. Met een zwaar Limburgs accent laat hij ons weten, dat hij de eiken gaat bespuiten.
Dit blijkt nu nodig te zijn, omdat de eikenprocessierupsen aan het uitkomen zijn. Hij spuit met dat enorme kanon een vloeistof in de kruin van de eiken boom om zo de jongen in een vroeg stadium uit te roeien.
Ik maak nog wat foto's, maar als ik ook door de nevel geraakt wordt, maakt Ali zich ongerust. 

Mocht er 1 dezer dagen een kale man aan jullie deur staan, dan ben ik dat.