maandag 19 oktober 2015

Een “simpel” ei

IMG_20151016_132001 (600x800)Mijn schrijvers discipline is, nu we weer thuis zijn, volledig naar de “barrebiesjes”. Terwijl we op reis zijn kan ik, bij voorbaat, al genieten van, of is het op, het vooruitzicht van het schrijven van dit soort stukjes. Maar ja, wat maak je nu eigenlijk mee, als je thuis bent? Wat prijs ik mezelf dan ook gelukkig als ik weer eens een ‘kleine’ ergernis bij mezelf ontdek.

Voor de zoveelste keer loop ik door de AH bij ons in de buurt en voor de zoveelste keer sta ik verbijsterd voor het schap met de eieren. Mocht je nog geen doctorsgraad in de ‘eikunde’ hebben, dan wordt dat hoog tijd. De keuzes waarvoor je gesteld wordt, als je hebt besloten om jezelf morgenochtend op een ontbijtje met een eitje te trakteren, dan ben je nog niet jarig.

Ga er maar eens rustig voor zitten, want je hebt eieren in diverse soorten, zoals het Scharrel –,  Biologisch –, Grote Polder -, Kwetters Kakelgoud –, Dubbeldooier -, Vrije Uitloop –, Rondeel -, Omega 3 -, en het Boed Maïskip ei, en dit in diverse maten. Voor het gemak en leesgenot vergeet ik maar even de verschillende varianten van bijvoorbeeld de Uitloop eieren, want daar heb je nog weer verschillen in. Ook de Kwetters Kakelgoud eieren heb je ook nog in de 4 granen variant. Bent U er nog? Zegge en schrijve zijn er, alleen al bij de AH, achttien (18) verschillende keuzes mogelijk. Want maak je dan de keus “meest diervriendelijk ei” of “het voordeligste ei?”

Lang geleden vertelde mij eens iemand, die winkelschappen indeelde, dat de goedkoopste keuze meestal datgene is, die het laagst bij de grond staat. Maar met het eierschap van de AH is dat niet het geval, want alles staat doorelkaar. Hoewel dit laatste weer door Ali wordt tegengesproken, omdat er verschillende aantallen in de doosjes zitten. Maar goed, ik duw de kar en meer niet.

Gelukkig is er het, door de Dierenbescherming in het leven geroepen, “Beter Leven” keurmerk. Dat beoordeelt het leven van de kip en maakt het u zodoende makkelijker om een bewuste keuze te maken.

Ook blijkt  'Brussel' en 'Den Haag' precies bepaald te hebben hoe het leven van een moederkip van een “scharrelei” eruit moet zien, namelijk als volgt. De kippen kunnen dagelijks naar buiten om te kunnen scharrelen op een oppervlak van minimaal 2,5 vierkante meter per kip. Zo kunnen ze hun natuurlijke (soorteigen) gedrag vertonen. Ze hebben permanent een overdekte uitloop ter beschikking. De legkippen beschikken over extra schuilmogelijkheden in de uitloopruimte, zoals bosschages. Zo kan de kip zich natuurlijk gedragen. Strobalen, strooien van extra granen en kiezelsteentjes zorgen voor extra afleiding. En aan schuurstenen kunnen ze hun snavels en nagels scherpen.

Maar als ik, nieuwsgierig geworden naar de achtergrond van dit “Keurmerk”, wat verder op het Internet rondneus, komt ik nog veel meer

keurmerken tegen. Naast beter leven kenmerk zien we het “Milieukeur Ei” milieukeurdie het “Rondeelei” als het eerste dierlijke product zien, dat een optimaal dierenwelzijn behaalt gecombineerd met het milieukeur.

Ook Wakker Dier is enthousiast over het Rondeelei;

wakker dier

Ondanks dat deze eieren net als scharreleieren code 2 dragen, komen de kippen toch buiten.  Het welzijn van deze kippen wordt door de Dierenbescherming beloond met 3 Beter Leven sterren.” Aldus wakker dier.

Waar wakker dierzich van harte bij aansluit. ‘Rondeel eieren, duurzaam én diervriendelijk’ .

Terwijl ik zo aan het tikken ben, realiseer ik me dat de aanvankelijke “trigger”, de ‘ergernis’, om dit verhaaltje op te schrijven compleet een andere wending neemt. Het schap van de AH, waar het bijna onmogelijk bleek een goede keus voor mijn ochtend eitje te maken, heeft mij op het spoor gezet van het ‘Rondeel ei’.

Ik laat met liefde het aan een derde over om alle ‘andere’ ei producten onder de loep te nemen. Want om eerlijk te zijn lijkt mij bijvoorbeeld het “Kwetters Kakelgoud” ei ook wel intrigerend om uit te zoeken. Of wat te denken van “Boed Mais Kip ei?” Probeer het maar eens op te zoeken……

O ja, het woord Rondeel komt van “half rond bolwerk of vesting” Bolwerk_rondeel_bastei 

Pik je toch zo even mee, nietwaar?