zondag 22 augustus 2021

Niet verwacht bezoek

 Gedurende de afgelopen periode van veel thuiszitten staat onze auto, min of meer, werkloos voor de deur. Nu is het, in het begin van de pandemie, voorgekomen, dat we met een lege accu stonden en de auto niet wou starten. Het schijnt, dat het "motor management" toch redelijk wat stroom vergt.





















Dus haal ik tegenwoordig een accupool los, zodat we een volle accu houden en we ieder moment weg kunnen, als we dat willen.
Tijdens de vakantie periode is het hier in de buurt heerlijk rustig en dat trekt andere bezoekers aan, die wij één twee drie niet direct in een onze woonbuurt verwachten.
Gisterochtend wil Hoofd buitenshuis contacten een bezoek aan de kleinkinderen brengen, dus zet ik de accupool even vast. Tenminste, dat is de bedoeling. Wat schetst mijn verbazing, als ik de motorkap open en precies over de accupool heen een bult uitwerpselen vind. Eerst denk ik nog aan een kat, maar als snel dringt het door, Marters!!!
Nu zijn er meerdere verhalen bekend, van marters die verzot zijn op de kabels van een automobiel en daardoor grote schade aan kunnen richten. 

Dus word ik gistermorgen, in alle vroegte, uit mijn warme bed getrommeld om een Marter-verjaag apparaat te gaan kopen. Deze apparaten zenden om de 30 seconden een signaal uit met een heel hoge frequentie, die voor de mens niet hoorbaar is. In de winkel zet een vriendelijk Gamma medewerker voor ons de batterijen in het apparaat, omdat wij ons niet kunnen voorstellen, dat 4 van die knotsen van 1,5 volt batterijen in het apparaat passen. Het lukt, maar onmiddellijk melden zich 2 medewerkers die klagen over het "verschrikkelijke"geluid. Het werkt, terwijl wij er niks van merken. Leeftijd doet toch iets met je gehoor!
Kennelijk heeft Hoofd marter verjaging zich gisteravond in de materie verdiept , want ze komt met opmerkelijke kennis omtrent de marter. Zo kan het beest absoluut niet tegen honden haren en wat nog opmerkelijker is, wij dienen de zogenaamde "geurvlaggen" te verwijderen. De vraag 'waarmee'  dringt zich aan mij op! Het antwoord laat niets aan de verbeelding over. "Menselijke urine" en dat dient ook over de banden verspreid te worden. Ik probeer nog enige luchtigheid te brengen in dit verhaal, door te zeggen dat ik niet van plan ben om de buurman te vragen of hij even over onze banden wil plassen, maar Hoofd marter verjager is doortastender dat ik bevroed. Een paar minuten later komt ze met een bakje aan, met daarin een geel goedje. Ik durf niet te vragen waar ze dat vandaan heeft.
De "geurvlaggen" worden gemaskeerd, nu maar hopen dat passanten in het voorbij gaan niet hun neus ophalen.