donderdag 31 januari 2013

Onderweg 2

29-1-2013

Wakker geworden door de regen, wat de hele nacht en dag door heeft geduurd.
Even het belangrijkste nieuws wat wij gisteren hebben gemist doordat we op de plek bij het kasteel geen TV ontvangst hadden.
“Onze Koningin stopt ermee” . Op 30 april gaat ze het stokje overgeven aan Willem Alexander.

Het 2e nieuws bericht is dat ik onze 2e TV naar de eeuwige jachtvelden heb geholpen.

Goed, wat zei de Dalai Lama ook alweer over het leven?
“Al het menselijk leven bestaat voor een deel uit falen en voor een deel uit succes”

Oke, we staan met ons campertje pal aan de Seine,




vlak bij een Piscine (zwembad) en voor de slagboom van een camping die weliswaar gesloten is, maar waar ik nog nooit zo een drukte heb gezien. Je zou bijna denken dat we in het hoofdseizoen leven, maar niets is minder waar, het is hartje winter.


Vandaag reden we dan ook tussen de sneeuw door en om de 10 kilometer verzuchtte Ali dan ook hoe blij ze wel niet was dat we hier vorige week niet langs zijn gekomen. Nu kan ik mij daar ook wel een voorstelling bij maken als deze wegen beijzeld zouden zijn.


Doordat wij de Peages (tolwegen) vermijden, worden we vaak door de meest rustieke dorpjes geleid, zowel in Belgie als in Frankrijk. Ik geloof dat ik de volgende zin dan ook al een aantal keren heb gebezigd.
“Hoe mooi zal het hier in de zomer wel niet zijn?”


Even over Nogent Sur Seine. België


We staan vlak onder de rook van een vervaarlijk uitziende tweeling van pijpen.
Je moet jezelf even Borsele, de energie centrale, voorstellen, waarvan 1 pijp onophoudelijk een dikke witte rookpluim uitbraakt.
Gelukkig voor ons naar de andere kant dan waar wij staan.
Dus de opmerking dat we “onder de rook staan” is ietwat overdreven, maar toch, het geeft een beeld.
 
We zijn nog even, een uur gaans, naar een Carrefour gewandeld om te kijken of daar, de door mij vermoorde TV, een vervanger aanwezig was. Jammer, een heel klein CarreFour(tje), zonder veel Non-food.
Wat mij iedere keer weer verbaast is het oriëntatie vermogen van Ali. Zonder mankeren lei(ij)dt ze mij naar, het ver buiten het stadje liggende, CarreFour.
Verder heeft Nogent Sur Seine een niet aflatende rij aan sport gebouwen. Wij staan naast een Zwembad wat grenst aan een overdekte Tennisbaan, onderweg een Sporthal en een Turnhal, aan grenzend een Voelbalstadion met Trainingsveld. Kennelijk een “sport minded” stadje.